Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Nytt röstningssystem i Eurovision Song Contest!

Igår slängdes en kittlande en liten teaser ut på Eurovision Song Contests officiella Twitter-konto: Change is coming! The Eurovision Song Contest is about to get a lot more exciting! Idag fick vi veta att förändringen består i ett helt nytt röstningsystem för tävlingen!

Helt nytt är det dock inte - grunderna finns kvar och för oss i Sverige känns stora delar av upplägget igen från Melodifestivalen. När det är dags att avslöja rösterna kommer först de nationella jurygruppernas poäng att presenteras i rutan genom deltagarländernas talesperson. Poängen upp till 10 presenteras grafiskt i rutan, bara tolvpoängaren läses upp muntligt. Sedan genomför programledarna intervjuer med bidragen som i det läget toppar resultatlistan. Sedan går man vidare till presentationen av tittarrösterna.

Tittarnas röster omvandlas som vanligt till poäng enligt skalan 1-12 land för land - men detta kommer vi inte att se i rutan! De rösterna slås istället ihop till en totalsumma som delas ut av programledarna, från landet som fått minst antal röster till landet som fått flest antal röster. Teoretiskt kan ett land alltså maximalt få 504 (12 x 42) poäng när tittarnas poäng delas ut! Vi lär med all sannolikhet få ett poängrekord i år... Rösterna land för land kommer att finnas tillgängliga på den officiella hemsidan efter tävlingen medan det egna landets röster kommer att kunna redovisas av de nationella kommentatorerna i rutan.

Grundtanken i förändringen är att dra ut på spänningen så långt det är möjligt - eller som Christer Björkman uttrycker det: att söka det magiska ögonblicket. Med erfarenhet av Melodifestivalen vet vi att det fungerar. Förra året hade vi en överlägsen vinnare i Måns Zelmerlöw - men vem minns inte fajten mellan Sanna Nielsen och Ace Wilder för två år sedan, där det var helt ovisst ända in i det sista när det visade sig att Sanna fått två poäng mer än Ace? Som motvikt har vi de senaste eurovisionfinalerna med utdragna omröstningar där vi långt innan slutet vetat att LoreenEmmelie, Conchita och Måns vunnit.

En annan intressant bieffekt är att detta kommer att ge större genomslagskraft för tittarnas röster. Tidigare har ju juryns röster lagts ihop med tittarnas, rankade från första till sista bidrag. Detta har till exempel gjort att juryn tidigare har kunnat sänka en tittarfavorit och lämna den helt utan poäng genom att ranka den lågt. Förändringen lär med andra ord gynna bidrag där folkets och juryns åsikter skiljer sig åt. Ett tydligt exempel är polska Cleo & Donatans omtalade bröstchockslåt för två år sedan. I Storbritannien fick den mest röster av alla från tittarna medan juryns placerade den som tjugofemma - vilket innebar att den placerade sig som elva och inte fick några brittiska poäng alls. I år hade den först fått sin nolla av juryn - och sedan tolv poäng från tittarna. Alla poäng räknas! Å andra sidan kan det här också innebära att diaspora-rösterna åter får större genomslagskraft, det vill säga att länder som har en stor minoritet av medborgare med ursprung i ett annat land kan tänkas ge fler poäng till det landet via tittarrösterna.

Förändringen av röstningsformatet är permanent och har godtagits enhälligt av EBUs referensgrupp. Skulle resultatet bli oavgjort så räknar man samman juryns och tittarnas resultat. Det bidrag som då fått poäng från flest länder vinner. Är det fortfarande oavgjort avgör flest tolvpoäng oooh så vidare nedåt i poängskalan. Skulle inte heller det räcka för att avgöra vinner bidraget med tidigast startnummer. Samma format kommer att användas i semifinalerna, men i vanlig ordning kommer bara de tio finalbidragen att presenteras under de sändningarna.

En intressant krumelur finns i formuleringarna omkring hur man gör om ett land av någon anledning inte får sina tittar- eller juryröster godkända - vilket varje år ensträffar i en näve länder: Då kommer ett ersättningsresultat att kalkyleras utifrån folkets/juryns röster i en förvald grupp länder, för att garantera jämvikten mellan folkets och jurygruppernas resultat. Gruppernas sammansättning har godkänts av EBU och tävlingens referensgrupp. Det är en märklig och något luddig formulering som i mina öron låter som att man plockar in ett fullständigt fantasifoster till röster.

Själv är jag helt för förändringen (även om mitt eurovisionkonservativa jag som som alltid spjärnar emot lite halvhjärtat inför alla förändringar)! Det här kommer att leda till en snärtigare och mer koncentrerad röstavlämningsprocedur där ingenting är avgjort förrän de allra sista rösterna läses upp och de vinsterna väger absolut upp de eventuella nackdelarna!

I videorna nedan förklaras systemet grafiskt på engelska i den översta och nederst kommenterar Christer Björkman förändringarna:

Nytt röstningssystem i Eurovision Song Contest! Reviewed by Pierre Bengtsson on 16:27:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.