Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Pierre's Schlager inför Eurovision Song Contest 2017, del 3

Vi fortsätter att kolla närmare på Robins konkurrenter i den första semifinalen! Den här gången blir det fem stycken; bidragen från Grekland, Polen, Moldavien, Island och Tjeckien!

Om nu någon tyckt att jag varit väl generös med betygen i de två första delen av inför-serien så får jag nu möjlighet att visa att jag inte urskillningslöst gödslar med dem - den här gången är det bara ett bidrag i kvintetten som får riktiga lovord!

10. Grekland Demy - This Is Love (Dimitris Kontopoulos, Romy Papadea, John Ballard)
Det blev säkert en väckarklocka för grekerna när de åkte ut i semifinalen för första gången i Stockholm förra året - inför den här säsongen blev det storsatsning! Man valde ut den väletablerade sångerskan Demy internt, engagerade eurovisionhitmakaren Dimitris Kontopoulos att skriva låtar åt henne och satte Fokas Evagelinos på uppdraget att fixa ett scennummer åt henne.

De grekiska tvtittarna fick ta ställning till vilken av tre låtar Demy skulle ta med sig till Kiev i vad som snarast kändes som en skentävling - ett bidrag som stod ut ställdes mot två som kändes som platt utfyllnad. Givetvis vann upptempolåten This Is Love i stor stil!

Jag har hela tiden klamrat mig fast vid hoppet om att det här kommer att räddas av ett scennummer av Evagelinos, mannen bakom förra årets fantastiska ryska nummer - för Kontopolous har inte skrivit en ny Shady Lady eller You Are the Only One. Jag gillar verkligen den snygga inledningen mot den första refrängen, vilket säkert bidrar till att besvikelsen blir desto större när den visar sig vara ett evinnerligt och enerverande pumpande umpa utan substans (jag associerar för övrigt alltid till Eric Prydz gamla Call on Me i refrängen). Jag tror nog att finalplatsen är ganska gjuten trots allt, men placeringen där beror helt på om Evagelinos är på lika magiskt humör som förra året eller inte! Håller scennumret samma nivå som Sergeys vägg förra året - ja då känns topp tio inte alls som en omöjlighet, sämre än så är låten faktiskt inte.

11. Polen Kasia Moś – Flashlight (Kasia Mos, Pete Barringer, Rickard Bonde Truumeel)
De senaste åren har de polska bidragen vid flera tillfällen älskats av tävlingens tittare - men i stort sett ignorerats helt av juryn! Minns till exempel förra året när Michal Szpak placerades som trea av tittarna, men näst sist av juryn med sin Colour of Your Life. Det försökte polackerna råda bot på i år genom att återinföra en jury i sin nationella final!

Det fick genast effekt - i den nationella finalen körde juryn över tittarnas favorit och gav segern åt Kasia Moś med låten Flashlight - som har en svensk låtskrivare i helsingborgaren Rickard Bonde Truumeel.

Jodå, nog har polackerna fått som de ville alltid, det här är definitivt en låt som får hoppas på juryn. Det är ett snyggt bygge rent musikaliskt, men det känns som att låten saknar den där sista minuten när allt man byggt upp mot till slut händer. Nu gör det aldrig det och själv har jag ruskigt svårt för Kasias  sätt att sjunga - som någon som är ilsken över någon bagatell och går och muttrar och smäller i dörrar en hel dag utan synbar anledning. Nä hörrni, jag vill ha tillbaka det Polen som kärnar smör och har långa röda sammetskavajer. Polsk diaspora och en välvillig jury kan möjligtvis ta det här till final - men grundtipset blir att man missar knappt.

12. Moldavien SunStroke Project - Hey Mamma (Anton Ragoza, Serghei Ialovitki, Seghei Stepanov, Mihail Cebotarenco, Alina Galetcaia)
Eurovision Song Contest har skapat en del kultfigurer genom åren, men frågan är om inte det senaste decenniets största kommer från Moldavien - Epic Sax Guy blev ju ett fenomen och ett meme av enorma mått när han tävlade tillsammans med SunStroke Project och Olia Tira i Oslo 2010 med Run Away - och nu är han tillbaka igen!

SunStroke Project vann nämligen Moldaviens nationella final i år igen med hjälp av ett rent förkrossande stöd från tittarna som gav nästa lika många röster till dem som till hela övriga startfältet tillsammans.

Jag kan förstå att moldaverna är riktigt sugna på revansch efter tre år utanför finalen och då ligger väl tanken på att skicka något som lyckats förut förmodligen inte alltför långt borta. Men det lär inte funka om man försöker göra precis samma sak en gång till. Fast sämre. Och utan en Olia Tira. Nyhetens behag finns inte där och Hey Mamma känns mer än något annat som en trött upprepning. Möjligen kan tittarna tycka att det här livar upp en smula, men jag tippar att juryn begraver den tillräckligt djupt för att säkerställa att moldaverna får stå utanför finalen igen.

13. Island Svala - Paper (Svala Björgvinsdóttir, Einar Egilsson, Lester Mendez, Lily Elise)
Även Island har ett par tuffa år bakom sig i tävlingen, då man trots stort stöd på förhand fått finna sig i att stanna i semifinal. Trots det satsar man i år precis som då på ännu en kvinnlig solist, den tredje i raden!

I den nationella uttagningen på Island får man inget veta alls om de inbördes placeringarna i deltävlingarna förrän allt är över - men i efterhand har det visat sig att Svala Björgvinsdóttir promenerade igenom dem mot seger, först med den isländska versionen Ég veit það och i finalen med Paper.

Jag har älskat den här från första stund och jag undrar om den faktiskt inte är min mest spelade låt hittills i år! Jag tycker det mesta funkar här; den kyligt nordiska electroinramningen gör det definitivt, kanske lite mindre den pappers(!)tunna metaforen i refrängen och den coola sångerskan med den starka rösten är pricken över i. Därför har jag rätt svårt att köpa att andra förhandstyckare är så svala (förlåt!) och inte ens tror på final. Min stora invändning är att jag inte tycker scennumret från den nationella finalen håller - jag hoppas få se mer av den skruvade och extroverta divan vi ser i videon nedan i Kiev. Blir jag bönhörd tänker jag hoppas på topplaceringar. Till dess nöjer jag mig med att tro på en finalplats.

14. Tjeckien Martina Bárta - My Turn (DWB, Kyler Niko) 
Det lär inte vara varje år man firar en bottenplacering, men jag är rätt säker på att tjeckerna firade sin nästjumboplacering i finalen förra året! I Stand med Gabriela Gunčíková var ju det första tjeckiska bidraget någonsin som lyckats ta sig till final! Frågan är om de lyckas upprepa det i år!

Det tjeckiska tvbolaget ČT gav sig ut på jakt efter en passande låt med planen att sedan man hittat den para ihop den med en artist som kunde göra den rättvisa. Man hittade My Turn skrivet av ett brittiskt team och tyckte den kunde passa för den för en bred publik okända jazzsångerskan Martina Bárta.

Nej, inte är det väl någon röstmagnet tjeckerna letat rätt på. Inte den här gången heller. Men jag tycker ändå att både låten och artisten har något som till stora delar saknas hos konkurrenterna. När andra satsar på stora gester och svulstiga arrangemang går den tjeckiska sångerskan istället in för värme och innerlighet i en låt som inte utger sig för att vara något annat än en enkel sång om styrkan i att vara två. Den där svårdefinierade äktheten har visat sig fungera förut och jag utesluter inte att det kan dra in del poäng den här gången också om tjeckerna får till det rätt på scenen. Utgångstipset blir dock att tjeckerna får kämpa vidare nästa år för att nå en andra finalplats.

De tidigare delarna i serien

Pierre's Schlager inför Eurovision Song Contest 2017, del 1
Pierre's Schlager inför Eurovision Song Contest 2017, del 2
Pierre's Schlager inför Eurovision Song Contest 2017, del 3 Reviewed by Pierre Bengtsson on 22:01:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.