Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Pierre's Schlager inför Eurovision Song Contest 2017, del 7

Vi kollar vidare på bidragen i den andra semifinalen - idag blir de fem till antalet och med en väldig genremässig spridning! Det blir Siegel-disco, kitschig enmansduo, nordisk EDM, elektronisk powerballad och organisk folkrock!

Jag är inte särskilt generös med positiva omdömen den här gången och tippar bara en av de fem vidare till final! Håller du med? Så här tycker jag om dagens fem:

10. San Marino Valentina Monetta & Jimmie Wilson - Spirit of the Night (Ralph Siegel, Steven Barnacle, Jutta Staudenmayer)
I år tävlar Valentina Monetta i Eurovision Song Contest för fjärde gången - trots att hon för mindre än ett år sedan sade att hon inte tänkte befatta sig med tävlingen igen! Att tävla fyra gånger är dessutom ett rekord som hon delar med Fud LeClerc, Lys Assia, Elisabeth Andreassen, och gruppen Peter, Sue & Marc. Med sina 42 år är hon dessutom årets äldsta deltagare - vi har ett ungt startfält i år!

Valentina behöver väl ingen ytterligare presentation vid det här laget - men den här gången är hon ju inte ensam! Vid sin sida har hon amerikanen Jimmie Wilson som kom till Europa som stjärna i Michael Jacksons musikal Sisterella och nu bor i Tyskland. Bidraget är i vanlig ordning skrivet av Ralph Siegel - hans tjugofemte i tävlingen!

Jag är rätt säker på att Siegel tycker att han åstadkommit något riktigt modernt den här gången! Det var dock länge sedan tiden sprang ifrån den gamle eurovisionräven och Spirit of the Night känns ungefär lika mossig som hans bidrag brukar nuförtiden. Men! Trots bristen på nyskapande och den sedvanligt billiga produktionen har jag ändå svårt att totaldissa det här. Visst är det ostigt - men jag är inte den som föraktar en smarrig ostbricka. Inte om den bärs in av Valentina. Eller har multipla tonartshöjningar. Herregud, det svänger ju! I tävlingen lär det dock vara helt chanslöst!

11. Kroatien Jacques Houdek - My Friend (Jacques Houdek, Siniša Reljic, Tony Malm, Ines Prajo, Arijana Kunštek, Fabrizio Laucella)
I en tävling där det gäller att sticka ut triggas kreativiteten till det ena mer extrema uttrycket än det andra - vilket vi sett åtskilliga exempel på genom åren. Och ändå har vi med stor sannolikhet varken sett eller hört allt ännu - i år blir det till exempel premiär för en solist som sjunger duett med sig själv!

Jacques Houdek har försökt vinna den kroatiska uttagningen sex gånger förut, men i år fick han till slut tävla inglidande på en räkmacka - han utsågs nämligen internt av tvbolaget. Han är känd på hemmaplan som en av mentorerna i The Voice - och ökänd för homofobiska uttalanden som han nu förnekar. Bidraget är skrivet bland annat i samarbete med svenske Tony Malm - mannen bakom till exempel Jon-Henrik Fjällgrens melodifestivalbidrag Jag är fri.

En duett mellan en popröst och en operasångare, allt i en artist och alltsammans förpackat i ett fläskigt stråkarrangemang. Tillsammans blir ingredienserna en kitschfest utan dess like och jag pendlar brutalt mellan att tycka det är fruktansvärt och fantastiskt. Houdek pratar pretentiöst om att han vill förmedla ett budskap om att leva livet här och nu - men hur kan man ta till sig det när det framförs i form av ett gyckel? Nej, slutsatsen blir till slut ändå att åtlöjet tar överhanden här - och jag hoppas och tror Europa sätter stopp för det här redan i semin.

12. Norge JOWST feat. Aleksander Walmann - Grab the Moment (Joakim With Steen, Jonas McDonnell)
Det går att välgrundat hävda att Eurovision Song Contests regler behöver förnyas! Tävlingen kräver ju till exempel att all sång måste framföras live, vilket sätter käppar i hjulen om man tävlar med ett bidrag i en genre som vilar tungt på samlingar av till exempel sång. Det fick Norge erfara i år!

Årets norska uttagning vanns överlägset av EDM-låten Grab the Moment med sångaren Aleksander Walmann, känd som finalist i norska The Voice, vid mikrofonen och låtskrivaren och producenten JOWST, alias Joakim With Steen maskerad i bakgrunden. De där samplade sångslingorna har man fått plocka bort inför Kiev - de framförs i stället av dolda körsångare vars röster förvrängs genom ett filter.

Riktigt kul att genren hittat till Eurovision Song Contest - men jag tycker det här är en rätt blek representant. Refrängen funkar hyggligt - men låten går snabbt på tomgång utan fler växlar att lägga i. Inte gör sig heller DJs särskilt bra på en eurovisionscen och Aleksander har inte tillräcklig lyskraft för att väga upp varken mörkret, maskerade DJs eller bristen på överväxel. Jag tippar på ännu ett tungt år för Norge med stopp redan i semi.

13. Schweiz Timebelle - Apollo (Elias Näslin, Nicolas Günthardt, Alessandra Günthardt)
Sedan förra året står Schweiz med ett mindre smickrande rekord - man är det enda landet som slutat sist i en semifinal fyra gånger och man har nu dessutom lyckats hamna sist två år på raken! Ska man lyckas vända den trenden i år?

I årets schweiziska final fick tittarna välja mellan sex bidrag - och nästan hälften av dem röstade på bidrag Apollo med trion Timebelle, skriven av skriven av Elias Näslin och syskonparet Nicholas och Alessandra Günthardt som har en schweizisk pappa och en svensk mamma. Timebelle frontas av den rumänska sångerskan Miruna Manescu och tävlade i Schweiz uttagning första gången för två år sedan med Singing About Love som slutade som tvåa.

Jag var sval till låten till en början, men tycker att bitarna föll på plats när man släppte en ny eurovisionversion som gjorde att det plötsligt lät betydligt mer modernt och elektroniskt. Jag gillar dessutom sångerskan Miruna skarpt och tycker att hon lyfter bidraget på scenen. Men nja, jag tror ändå inte på schweizisk succé i år heller. Låten är inte direkt omedelbar och temat om kärlek och hängivenhet till konsten känns en smula krystat och svårbegripligt. Med flyt kniper de en av de sista finalplatserna - men grundtipset blir att man hamnar på fel sida strecket!

14. Vitryssland NaviBand - Story Of My Life (Arciom Lukjanienka)
Bara tre av årets eurovisionbidrag framförs utan ett enda ord på engelska - Italien är nära med bara ett par insmugna fraser, Frankrike, Spanien och Kroatien blandar friskt upp med engelska medan Portugal, Ungern och Vitryssland helt och hållet sjunger på det egna språket! För Vitryssland sker det dessutom för första gången!

Årets vitryska final var jämn och vanns av duon NaviBand bestående av Artem Lukyanenko och Ksenia Zhuk sedan de fått tolvpoängaren av juryn - tittarna var svalare och gav fler röster åt fyra av konkurrenterna. Vid segern på hemmaplan var dessutom även låtens titel på det egna språket - Historyja majho žyccia.

Folkrock är inte alltid min påse, men här tycker jag det funkar fint! Duons stämmor harmonierar skönt, det känns genuint och på riktigt och låten har en tydlig och välfungerande hook i det där Hey! Hey! Heyayayay!. Framför allt gillar jag duons sympatiska framtoning och att man inte kompromissar med rådande eurovisiontrender utan skickar en låt på sitt eget språk. Låten är måhända lite för repetitiv för sitt eget bästa, men den sticker ut på ett positivt sätt och jag har svårt att se hur den skulle kunna bomma en finalplats!

De tidigare delarna i serien 

Pierre's Schlager inför Eurovision Song Contest 2017, del 1
Pierre's Schlager inför Eurovision Song Contest 2017, del 2
Pierre's Schlager inför Eurovision Song Contest 2017, del 3
Pierre's Schlager inför Eurovision Song Contest 2017, del 4
Pierre's Schlager inför Eurovision Song Contest 2017, del 5
Pierre's Schlager inför Eurovision Song Contest 2017, del 6
Pierre's Schlager inför Eurovision Song Contest 2017, del 7 Reviewed by Pierre Bengtsson on 18:14:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.